Świadczenie wspierające z ZUS – pytania i odpowiedzi

1. Do kogo jest kierowane świadczenie wspierające?

Do osób niepełnosprawnych mających potrzebę wsparcia – w wieku od ukończenia 18. roku życia posiadających decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia;

1. Jaki jest cel świadczenia wspierającego?

Udzielenie pomocy służącej częściowemu pokryciu wydatków związanych z zaspokojeniem szczególnych potrzeb życiowych tych osób;

1. Jak uzyskać świadczenie wspierające?

Należy złożyć wniosek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – najwcześniej w miesiącu, w którym decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia stała się ostateczna;

1. Jaka będzie kwota świadczenia wspierającego?

Kwota świadczenia będzie zróżnicowana i będzie zależeć od liczby punktów przyznanych w odniesieniu do określenia potrzeby wsparcia, w wysokości od 40% wysokości renty socjalnej do maksymalnej wysokości 220% renty socjalnej;

1. Jak oceniany jest poziom potrzeby wsparcia?

Na podstawie obserwacji, wywiadu bezpośredniego oraz oceny funkcjonowania osoby ubiegającej się o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia. Przy ocenie będzie brana pod uwagę zdolność do samodzielnego wykonywania różnych czynności, zaspokajania podstawowych potrzeb

1. Jak uzyskać decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia?

Należy złożyć wniosek o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia od stycznia 2024 r.;

1. Od jakiego momentu zostanie ustalone prawo do świadczenia wspierającego?

Od miesiąca, w którym wpłynął wniosek, ale w przypadku, gdy w okresie 3 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia, zostanie złożony wniosek o przyznanie świadczenia wspierającego, prawo do świadczenia wspierającego ustala się od miesiąca, w którym złożono wniosek o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia. Natomiast, w przypadku ukończenia 18 roku życia, jeżeli wniosek zostanie złożony w terminie 3 miesięcy od dnia ukończenia 18 roku życia, prawo do świadczenia wspierającego ustala się od miesiąca ukończenia przez tę osobę 18. roku życia.

1. Na jak długo zostanie przyznane świadczenie wspierające?

Na czas ważności decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia, do ostatniego dnia miesiąca, w którym upływa termin ważności tej decyzji.

Świadczenie wspierające będzie obowiązywać od 1 stycznia 2024 r.

Może Ci się spodobać