Nieautoryzowana transakcja płatnicza – czy można odzyskać pieniądze od banku ?
Zdarzają się, że na telefon komórkowy wysyłana jest informacja np. o niedopłacie przesyłki kurierskiej albo prośba o potwierdzenie realizacji przelewu. Klikając w nieznany link, można doprowadzić do tego, że ktoś przejmie kontrolę nad kontem bankowym i w ten sposób przejmie pieniądze na nim się znajdujące. Co zrobić w takiej sytuacji?
W pierwszej kolejności, należy niezwłocznie powiadomić o tym bank. Zgodnie z przepisami, jeżeli w terminie 13 miesięcy od dnia obciążenia rachunku płatniczego albo od dnia, w którym transakcja miała być wykonana – do powiadomienia banku nie dojdzie, roszczenia użytkownika względem dostawcy z tytułu nieautoryzowanych, niewykonanych lub nienależycie wykonanych transakcji płatniczych wygasają.
Czy istnieje jakakolwiek szansa na odzyskanie utraconych pieniędzy ?
W przypadku wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej, istnieje generalna zasada, zgodnie z którą bank nie później niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, którą został obciążony rachunek płatnika, lub po dniu otrzymania stosownego zgłoszenia, zwraca płatnikowi kwotę nieautoryzowanej transakcji płatniczej. Jeśli bank nie wywiąże się z tego zobowiązania, można złożyć pozew o zapłatę do sądu właściwego dla miejsca zamieszkania powoda.
Ciężar udowodnienia że transakcja płatnicza została autoryzowana i prawidłowo zapisana w systemie służącym do obsługi transakcji płatniczych dostawcy oraz że nie miała na nią wpływu awaria techniczna ani innego rodzaju usterka związana z usługą płatniczą świadczoną przez tego dostawcę, w tym dostawcę świadczącego usługę inicjowania transakcji płatniczej został przerzucony na bank.
Należy pamiętać o przedawnieniu – roszczenia wynikające ze stosunku rachunku bankowego przedawniają się z upływem lat dwóch.